Sinds de eerste dag dat ik begon met hardlopen, besloot ik te lopen met Runkeeper. Er zijn op de markt zoveel verschillende (gratis) apps, maar Runkeeper werd mij door iemand aangeraden en leek mij wel makkelijk in gebruik. Ik wilde eigenlijk gewoon weten hoelang ik hardgelopen, hoe ver en op welk tempo. Daar was Runkeeper prima geschikt voor. Nu, een aantal jaar later, zet ik tijdens een run nog steeds mijn Runkeeper aan. Ben jij ook op zoek naar een leuke, makkelijke, gratis app? Lees dan hieronder de handleiding voor het gebruik van Runkeeper!

Gratis Runkeeper downloaden

Het installeren van Runkeeper is erg eenvoudig. Je gaat op je mobiele telefoon naar de Google Play Store voor Android of de Apple IOS App Store en zoekt daar de app Runkeeper. Je download deze op je mobiele telefoon en kunt vervolgens jouw account koppelen aan je Facebook account. Zo kunnen jouw Facebook vrienden je ook makkelijk vinden op Runkeeper en kun je je runs delen op Facebook.

Screenshot_20170826-161332

Starten met Runkeeper

Het beginscherm van Runkeeper is simpel. Je hebt 4 witte blokjes in het midden waar je op kunt klikken. Je kunt je activiteit aanpassen. Je kunt namelijk niet alleen hardloopactiviteiten bijhouden, maar ook wandelen, wielrennen, zwemmen, roeien, schaatsen en ga zo maar door. Als je eenmaal de activiteit hebt gekozen wat je wilt gaan doen, kun je naar de volgende stap. Naast “activiteit” zie je “Training” staan. Je kunt daar kiezen voor een standaard trainingsschema of een schema op maat laten maken. Bij de laatste optie moet je wel rekening houden dat je een betaald account nodig hebt. De optie “Route” houd in dat je een route via de website kunt aanmaken en deze kunt koppelen aan je telefoon. De laatste optie “Live bijhouden” is ook voor alleen betaalde gebruikers. Hiermee kunnen anderen jouw training live bekijken.

Verder kun je nog via het muzieknootje rechts boven je muziek starten (bijvoorbeeld via Spotify) en via “Bijhouden” kun je een activiteit toevoegen. Wanneer je GPS al aanstaat, zie je ook een puntje op de kaart waar je je bevindt. Muziek klaar? GPS klaar? Activiteit gekozen? Training gekozen? Druk dan op “Ga Hardlopen” en je kunt gaan lopen.

Trainen met Runkeeper

Tijdens de training hoor je na elke 5 minuten of na elke kilometer hoe ver je bent, hoe lang je onderweg bent en hoe hard je loopt. Dit vind ik persoonlijk altijd erg fijn, omdat ik dan weet of ik niet te snel of te langzaam loop. Je kunt hierdoor je tempo tijdens de run al aanpassen naar de juiste snelheid. Naast deze eenvoudige functie, kun je ook zelf een training instellen waarbij je invoert hoelang je moet rennen, hoelang je rustmomenten zijn en de herhalingen die je moet doen. Je kunt dit doen via de website van Runkeeper. Daarnaast kunnen jullie ook met behulp van mijn hardlooptips aangepaste trainingen maken om nog meer progressie te boeken met het hardlopen.

Runkeeper dashboard

Trainingen bekijken via Runkeeper

Na je training wil je natuurlijk later nog kunnen terug zien hoe je training was gegaan en welke training je hebt gedaan. Na je training druk je zo snel mogelijk op de pauze knop. Je kunt hierna kiezen of de training wilt hervatten (groene knop) of wilt stoppen (rode knop). Wanneer je drukt op stoppen, kun je nog een aantekening maken en de training een naam geven. Je kunt zelfs nog een foto toevoegen en een smiley aan de training toevoegen mocht je dat willen. :) Wanneer je alles hebt ingevuld, klik je op “activiteit opslaan”. Je activiteit is nu opgeslagen en kun je ten alle tijden terug zien.

Wanneer je weer gedoucht en al op de bank zit en je wilt de activiteit terug bekijken, ga je via jouw telefoon weer naar de app. Je klikt vervolgens op de “hamburger” links bovenin. Je krijgt daar een menu te zien en je gaat naar het kopje “ik”. Hier kun je jouw profiel zien. Je ziet onder andere hoeveel kilometers je in die week hebt gelopen en hoeveel je de week ervoor hebt gelopen. Als je dat stukje swiped, kun je ook je tempo’s van de week vergelijken, de absolute aantallen van de trainingen, de hoogtemeters, de tijd en de verbruikte calorieën. Onder al die leuke cijfers, zie je het kopje “activiteiten”. Hier kun je al jouw activiteiten terugzien. Verder zie je nog Infografieken (als je een betaald account hebt) en je persoonlijke records.

Even terug naar het kopje “Activiteiten”. Klik hierop en je ziet al jouw activiteiten die je hebt gedaan. Wanneer je op één van die activiteiten klikt, kun je meer details zien van de betreffende training. Het leuke hieraan vind ik altijd dat je de route kunt bekijken. Je kunt dus zien hoe je hebt gerend en waar je allemaal bent geweest. Je ziet verder de standaard gegevens als afstand, tijd, snelheid en verbruikte calorieën. Een handige optie is “splits”. Wanneer je hierop klikt zie je jouw snelheid per kilometer. Hierdoor kun je zien of je bijvoorbeeld steeds harder bent gaan lopen of juist steeds langzamer of juist op hetzelfde tempo bent gebleven. De optie grafieken laat je in een grafiek je tempo, hoogte en cadans zien van de run. Leuk om te analyseren of om aan je looptrainer te sturen.

Als je via het hamburger menu naar vrienden gaat, kun je de trainingen van jouw vrienden terugzien, reageren op de runs van jouw vrienden en het klassement bekijken (medaille rechtsboven aanklikken). Dit motiveert om net iets vaker of verder te rennen dan jouw vriend/vriendin. 😉

Runkeeper Grafieken

Runkeeper gebruiken met een hartslagmeter

Train je graag met een hartslagmeter? Ook deze kun je koppelen aan Runkeeper. Je kunt gebruik maken van de Polar wearlink+. Deze is eenvoudig te koppelen aan je smartphone. Volg hiervoor de stappen van de handleiding die bij deze hartslagmeter horen.

Runkeeper gebruiken zonder internet

Ben je op vakantie en heb je daar geen internet, maar wil je toch via Runkeeper je run bijhouden? Dit kan! Runkeeper werkt met de GPS functie en kan ook zonder internet gebruikt worden. Zet Runkeeper aan zoals je dat normaal gesproken ook zou doen. Start Runkeeper vast op als je nog Wifi hebt, en druk op start zodra je begint met rennen. Ben je klaar met rennen? Druk dan op pauze en loop terug naar het wifi punt. Stop daar de workout en sla deze op. Zo kun je toch gebruik maken van Runkeeper, zelfs als je tijdens de run geen internet hebt. :)

Runkeeper uitdagingen

Runkeeper heeft elke maand een aantal nieuwe uitdagingen. Deze uitdagingen bestaan uit een bepaalde afstand hardlopen (meestal 5 of 10 KM) om in ruil hier vervolgens een kortingscode of prijs te winnen uit de Runkeeper store. Er zijn ook uitdagingen die je helpen om sneller te kunnen worden. Hierbij krijg je een uitleg vooraf de training waarvan je gebruik kunt maken bij de eerstvolgende trainingen. De Runkeeper uitdagingen zorgen voor meer motivatie bij het hardlopen.

Runkeeper Uitdagingen

Loopgroepen

Het is ook mogelijk om online loopgroepen te creëren bij de Runkeeper uitdagingen. Hierbij kun je jouw vrienden die ook gebruik maken van Runkeeper uitnodigen in een loopgroep. In deze loopgroep kun je een maandelijks doel stellen, bijvoorbeeld dat iedereen uit de loopgroep minimaal 20 KM per maand moet lopen. Met behulp van de chat kan iedereen uit de loopgroep met elkaar communiceren en elkaar motiveren. Bij het tabblad voortgang tref je de voortgang van de hardlopers uit jouw doelgroep.

Runkeeper Loopgroepen

Runkeeper GO

Runkeeper is in principe een gratis app, maar heeft ook een betaalde optie. Met Runkeeper GO kun je leuke extra’s en is vooral bedoelt voor de mensen die meer uit data willen halen om de trainingen verder te optimaliseren. Ben je een beginnende hardloper en vind je het gewoon leuk om te weten hoe ver je gaat? Dan is de gratis versie een prima eerste keurs.

Wat kun je nou allemaal met Runkeeper GO?

  • Ze stellen een gedetailleerd trainingsschema op dat wekelijks wordt aangepast
  • Je kunt je infografieken bekijken (waar kun je beter?)
  • Vergelijk trainingen. Je kunt je snelheid, hoogte, calorieverbruik tijdens vergelijkbare trainingen vergelijken
  • Live uitzenden; zo weet het thuisfront precies waar jij aan het rennen bent

Je kunt Runkeeper GO voor een maandelijks bedrag van € 7,25 aanschaffen of een jaarlijks bedrag van € 29,01.

Trainingsschema’s (Runkeeper GO)

Met de trainingsschema’s van Runkeeper GO kun je op maat gemaakte trainingen laten maken. Je kunt kiezen om niet-competitief te trainen of om te trainen voor een hardloopwedstrijd.

Hardloop doel selecteren

Hierbij wordt er bij beide opties gevraagd hoeveel en hoe vaak je kunt rennen om zo je doelen te kunnen behalen. Bij de optie “Trainen voor een wedstrijd” wordt er aangegeven dat deze schema’s worden gemaakt door Asics. Deze hardloopschema’s zijn ook een stuk uitgebreider dan die waarbij er niet-competitief wordt getraind. Hierbij worden er ook meerdere vragen gesteld, zoals:

  • Welke afstand zou je willen lopen?
  • Ik wil deze afstand lopen op? (Of enkel de finish willen halen)
  • Hoeveel weken wil je trainen?
  • Hoe vaak per week kun je trainen?
  • Op welk niveau wil je trainen?
Hardloopafstand instellen in Runkeeper Hardloop afstand instellen in Runkeeper

Nadat al deze stappen zijn ingevuld krijg je een uitgebreid hardloopschema op maat. Hierbij wordt ook uitgelegd waarom je steeds deze trainingen volgt. Deze hardloopschema’s zullen dus heel motiverend werken en ervoor zorgen dat je steeds sneller kunt hardlopen als je deze schema’s goed opvolgt.

Aan de slag!

Met Runkeeper kun je jouw trainingen op een eenvoudige manier bijhouden, bekijken en je trainingen op basis van de verzamelde gegevens aanpassen. Ik zou Runkeeper zeker aan iedereen aanbevelen en blijf Runkeeper altijd met veel plezier gebruiken. Ik hoop dus ook dat jullie gemotiveerd zijn om meer functies te gebruiken met behulp van deze Runkeeper handleiding. :) Gebruik jij ook een hardloopapp? Zoja, welke gebruik jij?

Liefs,

Tamara Kops